Monday, April 26, 2010

Quadrant Aktiviti Part 3

sambungan dari Quadrant Aktiviti bahagian 2

Tak penting tapi segera; Allah melihat pada usaha, bukan hasil
Maksudnya;
Daripada Anas r.a dari Rasulullah s.a.w baginda bersabda: “Walaupun kiamat telah tiba, sedang di tangan salah seorang kamu masih ada (benih) korma, jika dia tidak ingin hari kiamat terjadi sebelum ia menanamnya, maka hendaklah ia menanamnya.
(Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad, At-Thayalisi (hadis 2078), Imam Bukhari di dalam al-Adab al-Mufrad (hadis 479) dan Ibn al-Arabi didalam kitabnya al-Mu’jam (1/21), Hadis ini sahih melalui sanad Hisyam ibn Yazid dari Anas r.a)

Melihat pada ketibaan kiamat, tidak ada lagi sesuatu yang lebih penting melainkan berdiam diri. Tetapi Rasulullah s.a.w menekankan bahawa perkara yang tidak penting yang kita ada dan boleh dilaksanakan dengan mudah dalam masa yang singkat, laksanakanlah. Walaupun hasilnya pasti kosong, Allah melihat pada usaha. Contoh lain yang melibatkan perkerjaan harian seperti memberi salam ketika masuk ke rumah, senyum ketika bertemu kawan, memenuhi janji dan membantu rakan yang dalam kesusahan. Perkaranya segera dan tidak penting tetapi ingatlah... Amal walaupun sedikit, tetap diberi pertimbangan...

-Zulkifli Zakaria-

No comments:

Post a Comment