Monday, April 19, 2010

Quadrant Aktiviti Part 1

Salam A'laykum

Bercerita tentang Kuadran(pembahagian kepada 4 bahagian) aktiviti, bab memahami intipatinya tidaklah sesukar mana. Tapi, bab menentukan penting-tak penting, segera-tak segera, itu yang susah.

erk...apakata download dulu Kuadran Aktiviti di link berikut:




Sudah? Ayuh, kita sambung.
Menentukan aktiviti apa yang masuk dalam kategori mana, perlu ada garispanduan yang jelas atau juga disebut 'objektif' atau dalam bahasa indonesianya, 'titik!'

Garispanduan ini ada diajar dalam islam. Dan InshaAllah, saya akan mengemukakan beberapa contoh dari Al-Quran dan As-sunnah. Hanya beberapa kerana selebihnya terletak pada akal dan laras pentafsiran anda sendiri.

Penting dan segera; Fitrah kemanusiaan
Dalam satu hadis Nabi s.a.w, baginda menyebut;

Maksudnya;
Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda : Janganlah sembahyang salah seorang kamu, dimana telah hadir makanan, dan menahan hadas.
(Hadis ini riwayat Ahmad, Muslim dan Abu Daud melalui Aisyah r.a)

Pada asalnya, solat adalah perkara penting dan segera (perlu diselesaikan dalam waktunya). Tetapi apabila fitrah seseorang manusia yang menuntut seperti buang air dan kelaparan, maka perlulah diselesaikan tuntutan-tuntutan ini terlebih dahulu. Ini kerana islam selaku agama fitrah, sangat menghargai fitrah manusia. Manusia, walaupun solat kuat mana sekalipun, tetap manusia yang perlu makanan dan membuang air. Manusia takkan jadi malaikat walaumacamana sekalipun(tetapi darjat manusia boleh jadi lebih tinggi dari malaikat). Dan sepertimana islam menghargai fitrah akal manusia dengan membuka ruang ijtihad, begitu juga islam menghargai fitrah-fitrah lain pada manusia dengan memberikan rukhsah seluas-luasnya.


Beribadahlah tapi  sentiasa menjadi manusiawi!
[solat.bmp]

-Zulkifli Zakaria-

No comments:

Post a Comment